piątek, 16 stycznia 2015

NIESTRUDZONY POPULARYZATOR HISTORII

NIEZWYKŁA OPOWIEŚĆ O NIEZWYKŁYCH KOBIETACH


Kamil Janicki "Damy Złotego Wieku" - okładka
Tytuł: Damy Złotego Wieku
Autor:Kamil Janicki
Seria:Prawdziwe historie
Wydawca:Znak
Data wydania:2014-11-06 
Liczba stron: 400
ISBN978-83-240-3030-9 


Swego czasu pisałam o książce Kamila Janickiego "Updałe damy II Rzeczpospolitej". Tytuł ten na tyle przypadł mi do gustu (a wcale nie tak łatwo mnie zadowolić), że bez wahania sięgnęłam po kolejną pozycję pióra tegoż autora - "Damy złotego wieku". I nie zawiodłam się.


Kamil Janicki po raz kolejny udowadnia, że historia może być nie tylko ciekawa, lecz wręcz fascynująca. Z ogromnym, gawędziarskim talentem opowiada historię dam Złotego Wieku [Rzeczpospolitej]: Królowej Bony, Barbary Radziwiłłówny i Anny Jagiellonki.

Jaki jest przepis Janickiego na ciekawą książkę historyczną? Przede wszystkim zrozumienie, że historia to nie tylko daty i fakt, lecz także, a właściwie przede wszystkim ludzie. To oni tworzą fakty i sprawiają, że daty stają się ważne. Poznając ludzi, ich motywacje i emocje jesteśmy w stanie pojąć i polubić historię.

Przyznam się, że sięgając po ,,Damy Złotego Wieku" nieco obawiałam się banału. Historia Bony została przez literaturę i film dość mocno wyeksploatowana. Z Barbarą Radzwiłłówną jest pod tym względem jeszcze gorzej! A jednak autorowi udało się zgromadzić mnóstwo faktów i ciekawostek, które nie są powszechnie znane. Główną opowieść uatrakcyjniają liczne, czasami wielopiętrowe dygresje. Aczkolwiek te ostatnie początkowo nieco zakłócały mi płynność lektury. Z czasem jednak nie tylko do nich przywykłam, lecz wręcz polubiłam.

Podsumowując. ,,Damy Złotego Wieku" to pozycja, na którą powinni zwrócić uwagę wszyscy miłośnicy historii Polski. I to zarówno ci początkujący, jak i zaawansowani.

Dzisiejszy wpis jest niezbyt długi, ale właściwie mógłby być jeszcze krótszy - wystarczyłyby dwa słowa "gorąco polecam".

2 komentarze:

Statystyki, katalog stron www, dobre i ciekawe strony internetowe